Productgroep Suzuki Automobielen

B.V. NIMAG is sinds 1969 importeur van Suzuki-automobielen en vormt daarmee de schakel tussen fabrikant Suzuki Motor Corporation en de Nederlandse Suzuki-dealerorganisatie. Suzuki Motor Corporation kent geen pan-Europese aanpak waarin heel het continent als één markt wordt gezien. Elk Europees land wordt beschouwd als unieke, individuele markt waar de lokale specialist het meeste rendement oplevert. Elke importeur bepaalt daarom zijn eigen koers en ontwikkelt zelfstandig initiatieven die passen bij de desbetreffende markt. Vanzelfsprekend is er intensieve samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaring met andere Suzuki-importeurs.

Er is sprake van een partnership op lange termijn met de Suzuki-dealerorganisatie; een langdurige en solide samenwerking verdient de voorkeur boven enkel grote volumes. Daarbij is gekozen voor het exclusieve distributiesysteem en wordt een bottom-up-benadering richting dealerorganisatie gehanteerd. Dat laatste wil zeggen dat er door ons goed geluisterd wordt naar signalen uit het veld. Het principe van 'partners in business' betekent samenwerking in plaats van onderlinge concurrentie.

Dat de Suzuki-organisatie in Nederland succesvol is, blijkt onder meer uit de volgende kengetallen:

  • Afgemeten naar marktaandeel is Suzuki na Toyota de meest succesvolle Japanse autofabrikant in Nederland (2,5 % marktaandeel per 31 december 2012. Bron: RDC).
  • Het beste bewijs dat de "partners in business"-filosofie succesvol wordt toegepast, zijn de uitstekende scores in het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). In 2008 en 2004 eindigde Suzuki als nummer 1 en won daarmee de RODI-trofee. In 2009, 2007, 2006, 2005,2003 en 2002 werd de 2e plaats veroverd. In 2010 3e plaats RODI en daarnaast ontvangst van de Excellence Award, omdat Suzuki al 9 jaar op rij in de top 3 van het klassement eindigde.
  • Op de Nederlandse wegen rijden ruim 250.000 Suzuki's.

Voor meer informatie over de automobielen van Suzuki klikt u hier.